Індивідуальне опалення – це одна з найгарячіших тем, яка турбує іванофранківців уже не один рік. Як жителі однієї з багатоповерхівок Івано-Франківська відмовитись від централізованого опалення, яка різниця між ОСББ та ОК, чи варто мешканцям самоорганізовуватись та ще багато цікавого про організацію робіт у багатоквартирних будинках ми розпитали у голови правліня ОК «Житлово-будівельного коперативу «Смерічка» та ОК «Житлово-будівельний коперативу «Будівельник» - Король Наталії Семенівної
- Розкажіть більше про Ваш будинок: коли його здано в експлуатацію, скільки квартир у будинку, які були проблеми?
- Будинок ОК «Житлово-будівельного коперативу «Смерічка» (вул. Івана-Павла ІІ, 9) з 1988 року, це один з останніх будинків зведених у період Радянського Союзу. У будинку 3 під’їзди і 107 квартир. 12-ий будинок (ОК «Житлово-будівельний коператив «Будівельник») зданий у 1984 році, планування будинків ідентичне.
У будинку №12 на вул. Івана-Павла ІІ головою кооперативу був мій сусід, ми дуже дружно з ним жили і так склалось, що після його смерті головою кооперативу запропонували стати мені. Так у 2000 році я стала головою правління ОК «Житлово-будівельний коператив «Будівельник», головою правління ОК «Житлово-будівельного коперативу «Смерічка» мене запросили стати у 2002 році.
Мешканці будинку №9, наші сусіди, бачили як ми працюємо і запросили мене очолити і їх кооператив. У 9-му будинку була дуже жахлива ситуація, у будинку нічого не робилось. Мені навіть страшно згадувати про той період, по правді кажучи, зараз я б такий будинок боялася очолити. У підвалі будинку по коліна стояла вода, труби були металічні, а у місцях проривів залатані камерами з ровера, які з’єднувались дротиками. За кошти з депутатського фонду ми замінили всі труби у підвалі. Дахи текли, ми також взялися їх ремонтувати.
- З якими труднощами доводилось зустрічатися? Чи є підтримка від міської влади?
- Я є головою правління у двох будинках. У кожному будинку є енергійні та ініціативні мешканці, які б хотіли щось допомогти і допомагають. Решту всі пасивні, щоправда серед пасивних ще є агресивні – які люблять атакувати і сварити не розібравшись у ситуації. Знаєте, іноді кажуть, що є поганий голова об’єднань. Як людина котра працює з двома кооперативними будиками, скажу, що не завжди все залежить від голови об’єднання. Дуже багато залежить і від мешканців, які живуть у будинку. Два однакові будинки, які я очолюю – це наче два різні континенти. У будинку №9 люди бачать та розуміють, що потрібно зробити – і допомагають та роблять, а у будинку №12 коли ми спробували провести толоку – то не вийшла жодна людина.
За каденції Руслана Марцінківа нам стало значно простіше працювати, почались проводити різноманітні конкурси та програми. Ми завжди беремо участь у них, як результат ви можете побачити перед будинком відремонтований контейнерний майданчик, дахи пересмолені, у під’їздах ремонти зроблені, вікна замінені, підвал чистий та сухий.
Коли є якась проблема (тече дах, пориви мереж чи якась інша проблема) я як голова кооперативу збираю всі необхідні документи, цікавлюсь міськими програмами та конкурсами, шукаю можливість вирішити ситуацію. Кошти, які ми збираємо на утримання будинку, це є наші спільні кошти і тому використовуються для поточних робіт у будинку. Так, нещодавно з цих коштів ми встановили поштові скриньки у під’їздах. Дитячий майданчик ми облаштували за власний кошт. Коли ми робили індивідуальне опалення – то по кошторису нам прорахували необхідну суму грошей на виконання робіт, люди здали гроші, але кошти у нас залишились. Із зекономлених коштів та накопичених раніше кооперативних грошей ми зробили дитячий майданчик.
- Будинок на Івана Павла ІІ, 9 повністю відключений від централізованого опалення. Розкажіть, як і коли Ви це зробили?
- З автономним опаленням ми провели вже дві зими, різниця дуже суттєва. Ті мешканці, що ще зробили утеплення квартир, - платять за весь опалювальний сезон ту суму, що раніше платили за місяць.
Ініціатива щодо переходу на індивідуальне опалення виходила від мешканців. Будинок №9 – останній будинок в розгалужені мереж, тому обігрівання було поганим. Багато квартир вже мали індивідуальне опалення. Мешканці часто приходили до мене з цим питанням, тому ми зібрали збори і все обговорили. Виявилось тільки одна мешканка не мала змоги фінансово оплатити перехід на індивідуальне опалення, всі мешканці будинку погодилися їй допомогти. Мешканка, у якої були фінансові труднощі, накопичила і підготувала кошти для внутрішніх робіт, а от необхідну частку по сплаті за заміну мереж і всі зовнішні роботи ми перерозподілили по всіх мешканцях будинку.
Під час всього процесу відключення від централізованого опалення була велика підтримка мешканців, велику роль тут відіграв людський фактор. З кожного під’їзду ми вибрали по три людини ініціативної групи. У нас не було труднощів з документальною частиною, адже ми вчасно все сплачували і поступово робили проект та кошторис. Кошти збирала ініціативна група, я займалась організаційною частиною процесу.
Ми швиденько все робили, бо процес розпочали в серпні місяці, об’єм робіт був дуже великий, потрібно було поміняти багато мереж та обвідні фасадні газові труби. Ми зіткнулись з великими труднощами, адже наш газовий розприділювач був далеко від будинку. Коли ми міняли обвідну трубу, то з фінансуванням нам допомогло місто. Ми звернулись з проханням про підтримку і Савчук Оксана Василівна та наш депутат по округу Продан Маріанна Василівна допомогли з виділенням коштів із міського бюджету на умовах співфінансування. На індивідуальне опалення будинок перейшов повністю у 2017 році.
- Які плани на майбутнє?
- Фактично у будинку потрібно тільки утеплити деякі стояки, що ми помаленьку зробимо. А загалом, - дах у нас пересмолений, на сходових – зроблені ремонти, контейнерний майданчик облаштований (у кожного мешканця є ключик від боксів), провели заміну вікон, у підвалі порядок і сухо. На наступний рік ще хочемо податись на міський конкурс програм, щоб вирішити питання з освітленням у під’їздах. Дуже хочеться поставити світлодіодні лампочки із датчиками руху. На вересень місяць у нас заплановано фарбування входів в під’їзд.
- У різниця між ОК то ОСББ?
- Обслуговуючий кооператив мало чим відрізняється від ОСББ. У нас є власний штат: голова кооперативу, бухгалтер, сантехнік, електрик та прибиральниця. Фактично ОК - це, те саме, що й ОСББ, лишень наші дії регулюються іншими законами.
- Чи варто мешканцям самоорганізовуватись?
- Я б ніколи не віддала будинок приватному управителю. Вважаю, що однозначно потрібно самоорганізовуватись, створити ініціативну групу в будинку і починати роботу. Люди будуть знати контроль своїм грошам, куди здають і за що платять кошти. Переваг багато, тому потрібно створювати об’єднання, більше того, ті часи, що комусь щось безплатно дають чи роблять - минулись. Потрібно мати почуття відповідальності за те, що це - наш будинок. І щоб жити у ньому комфортно, потрібно над цим працювати.