Ефективне використання власного часу – це важливе та потрібне вміння. Про це як ніхто інший знає начальник управління житлової політики ДЖКПБ та голова ОСББ «Надрічна, 24» – Геннадій Пономаренко, який проводить власне дозвілля з користю не тільки для себе, а й для своїх сусідів та мешканців цілого ОСББ. «Коли ми почали процес створення ОСББ і мені запропонували стати головою ОСББ, в мене навіть не виникло питань, окрім як: «а чому ні?» - каже Геннадій Олександрович.
Сьогодні ми розповімо історію успіху ОСББ «Надрічна, 24». Які проблеми згуртовали мешканців будинку у 2008 році, як вдалось їі вирішити, яку роль у цьому відіграли програми співфінансування та проекти ПРООН, що таке будинок-термос, енергоаудит та ще багато цікавого дізавайтесь у розмові.
– Коли і чому було створено ОСББ «Надрічна, 24»? Як Ви стали головою ОСББ?
– ОСББ ми створили у 2008 році, до цього наш будинок був частиною житлово-будівельного кооперативу, який обєднював 4 будинки. Людей не задовільняло те, що із загального котла використовувались кошти не так як би хотілося: за рахунок одного будинку перекривалось питання в іншому. Найосновніше питання, яке необхідно було вирішувати – це були проблеми із протікання даху. У нас був плоский дах, який взагалі не ремонтувався, власними силами мешканці ставили якісь латки, але це звісно не вирішувало проблему. Ми створили ОСББ і одразу ж взяли участь у проекті співфінансування по програмі ПРООН.
Коли ми почали процес створення ОСББ і мені запропонували стати головою ОСББ, в мене навіть не виникло питань, окрім як: «а чому ні»? Також я жив на 5-му поверсі, де все постійно замокало, в підвал зайти було неможливо, ці проблеми дуже швидко всіх згуртувало. У таких випадках головне не давати людям втрачати запал.
– Скільки років будинку, це велика будівля?
– Будинок здано в експлуатацію в 1970 році. У нашому місті дуже багато будинків з подібним плануванням: 4 під’їзний будинок на 70 квартир.
– Розкажіть більше про процес створення ОСББ. Які перші кроки потрібно зробити? Що найважче?
– Насправді, коли ми створювали ОСББ було досить важко. Але це був 2006 рік, тоді багато чого ще не було внормовано, мало хто міг поділитися досвідом. Були якісь роз’яснення, але багато інформації не було. Це зараз уже є зразки майже усіх документів: як правильно оформити збори, що таке кворум тощо. Була якась загальна інформація, але щоб увійти в русло доводилось збирати інформацію по краплях по всьому місту. Це було найважче, але ми знали, для чого ми це робимо.
ОСББ – це було щось зовсім нове для кожного мешканця нашого будинку, питань було надзвичайно багато! Що таке юридична особа? Кожен мешканець занятий на своїй роботі, хто ж тоді займатиметься ОСББ? Як це буде відбуватись? Хто візьме відповідальність? Зараз робота ОСББ значно простіша, немає такої великої кількості паперової роботи.
– Чи багато мешканців будинку були проти створення об’єднання?
– Завжди є люди, які будуть проти. Причини можуть бути різні: хтось боїться відокремитися, інші бояться, що буде велика вартість робіт, хто має якісь заперечення проти конкретного голови. Звісно, були люди, які не голосували за створення ОСББ, але якщо сісти і все роз’яснити, то всі питання зникають. Тут найголовніше – донести інформацію.
Мешканців будинку було не важко згуртувати. Всі бачили невідворотну проблему, розуміли, що потрібно діяти і були готові приймати рішення, тільки б по швидше розпочались ремонтні роботи. На момент створення ОСББ у нас були проблеми по цілому будинку: з протіканням даху, водою, каналізацією.
– З чого розпочали роботи ?
– Ми почали шукати програми, які б нам допомогли відремонтувати будинок: писали листи, ходили на прийоми. На той час усі програми по роботі ОСББ в місті Івано-Франківську були спрямовані на підтримку створення і початку діяльності нових ОСББ. Процедуру співфінансування розпочала програма ПРООН, яка тоді тільки починала працювати. Вона полягала в тому, що люди не просто отримують сторонні кошти за які роблять ремонт і потім не цінують його, а і самі сплачують якусь частку.
– ОСББ «Надрічна, 24» більше ніж 10 років, що вдалось зробити за цей час?
– Як я уже казав, будинок зданий у 70-му році, з того часу у ньому виконувались тільки якісь точкові роботи. Десь щось замінили, почистили, пофарбували але глобальних робіт не було.
Щоб будинок не руйнувався, ми почали ремонтні роботи з даху (а вже були проблеми і з фасадом, і в безпосередньо в квартирах (у будинку не було технічного поверху і бетона плита даху і слугувала стелею мешкаців, які живуть на 5-му поверсі). У 2009 році ми вже повністю замінили дах. Коли ми переклили дах, то взялись за внутрішні роботи. Всі трохи заспокоїлись, це відчуття наче після дощу перезутись у сухе взуття. Тоді Івано-Франківська міська рада уклала угоду із Львіським університетом на проведення енергоаудитів для десятка типових будинків Івано-Франківська (зараз це дуже модно, а тоді про це ще мало хто знав).
Що таке енергоаудит? Енергоаудит – це не просто, коли в тебе течуть труби – приходить робоча бригада і замінює ці труби. Ні, при енергоаудиті проводяться заміри, розрахунки втрат води, опалення, втрати електроенергії. Енергоаудит складається з великої кількості сторінок, де описані всі мережі будинку та який у них потенціал для енергозбереження.
Пропозицією проведення енергоаудиту тоді можливість скористатись усі, скористалось нею і наше ОСББ. В той час була спроба запустити пілотні проекти в сфері енергозбереження (аналогом їй буде незабаром запущений проект «Перші ластівки» Фонду Енергоефективності). Міністерство розробило процес відповідно до якого до співфінансування долучався державний бюджет, міський бюджет і відповідно кошти мешканців, тобто компенсація відбувалася різними напрямками. Після проведення енергоаудиту нам запропонували рухатись далі. Ми погодились працювати дальше.
З десяти будинків, які так само як і ми брали участь в проведенні енергоаудиту залився тільки наш будинок: кілька будинків від проведення робіт відмовились, бо суми по спів фінансуванню були для них не підйомні; в одному будинку не було створене ОСББ, а це основна вимога. З цього моменту розпочалась найцікавіша частина: збори (на перших зборах люди сумнівались, що з того щось вийде, але більшість проголосували «за»), приїзди різних підрядників, які пропонували нам послуги, і ще багато-багато зборів, роз’яснень та розмов. До нас приїжджали представники з Києва, які спостерігали чи ми витримуємо всі процедури. Ми провели безліч голосувань з протоколами, бюлетенями і всією необхідною документацією, пережили проблеми з фінансуванням. А потім в один прекрасний день мені повідомили, що потрібно провести збори, погодити кілька питань і починаються роботи.
Перший етап (проведення зборів, енергоаудит, підготовка пректно-кошторисної документації, пошук підрядників та ін..) зайняла два роки, сама ж реалізація робіт тривала півтора місяця. За результатами проведеного енергоаудиту у нас були дві пропозиції: мінімальний пакет (який приводив до часткової економії, ) і максимальний пакет. Ми обрали мінімальний пакет. Всі мешканці знали, що іде підготовчий процес для реалізації робіт. І тут уявіть собі на секунду, що більшість мешканців зранку пішли на роботу, а ввечері повернулись і побачили ввесь будинок у риштовці. Хтось був у захваті, хтось перевіряв, чи правильно майстри працюють і давав поради як краще, інші ж люди впадали в паніку.
Фінансово для мешканців будинку необхідно було зібрати 20% від всієї вартості робіт, цю суму ми збирали певний період і нам було не так складно. За два місяці було зроблено повністю утеплення фасаду, ремонт під’їздів, заміна всіх вікон в під’їздах по всіх нормах теплозбереження, які виставлялись на той час, заміна систем теплопостачання із встановлення балансувальних клапанів, що в Івано-Франківську до сих пір рідко зустрічається, і встановлення індивідуального теплового пункту. Тепер система самостійно регулює теплопостачання в квартиру залежно від погоди.
Окрім того, на кожному стояку стоїть балансувальний клапан, внаслідок чого рівноцінно розприділяється тепло . У нас в будинку не має такого, що в одній частині люди відкривають вікна, бо жарко, а в іншій – потерпають від недогріву. Наш будинок став як термос. Грамотне утеплення будинку полягає в тому що воно не гріє будинок, – воно зберігає тут температуру, яка є всередині будинку. Зимою він менше охолоджується, а літом – не так сильно нагрівається. Утеплення не дає різкій зміні температури проникнути в саму конструкцію будівлі. Коли люди вирішують утепляти будинок, то думають тільки про зиму, насправді комфорт від утеплення відчувається і в літку.
До 2017 року ми пропрацювали усі напрямки енергозбереження. Енергоаудит показав нам як економити на всьому: воді, електриці, газі та ін. Деякі роботи нам не вдалось зробити комплексно, тому потихеньку десь власними силами, десь завдяки міським програмам співфінансування ми привели всі систем до енергозбереження, в тому числі місця освітлення загального користування.
Окрім заміни електрощитової, ми замінили всі лампи розжарювання на світлодіодні блоки. Якщо раніше в зимовий період за використання світла у місцях загального потрібно було сплатити близько 450 грн, то після заміни ламп – 40-50 грн. – економія суттєва.
Зараз з глобальних робіт у нас нема потреб проводити нічого . Наприклад, догляд за клумбами мешканці проводять самостійно, якщо потрібні фінансові витрати – то ми це обговорюємо і виділяємо потрібні кошти.
–Порада для тих, хто ще не створив ОСББ
– Будь-що в житті страшно і важко, поки ти цього не розумієш. Простий приклад, якщо людині сказати зайти в річку, то вона почне думати, чи там не глибоко, чи не холодно, спочатку їй захочеться знати більше про цю річку. Раніше було важко працювати з ОСББ, ми по крихтах збирали інформацію, але часу на роздуми, що це важко у нас не було: постійно треба було рухатись, щоб дізнатись все необхідне для роботи.
Зараз працювати значно простіше, є багато голів ОСББ, які мають колосальний досвід роботи, і що важливо хочуть і постійно діляться цим досвідом з іншими.
ОСББ – це завершена структура будинку: вона дозволяє як самоорганізуватись, так і залучити сторонні фірми, управителів, підрядників, кого завгодно, це структура, яка має право використовувати всі можливості.