Комфортне життя мешканців багатоповерхівок передусім залежить від самих господарів та їхнього свідомого ставлення до власного помешкання. Голова ОСББ «Набережна, 32» Сергій Шевченко каже, що хотілося б, щоб мешканці менше витрачали грошей на електроенергію та газ. Але тут важливе розуміння: щоб були результати – треба піднятись і почати щось робити. Навіть коли в тебе немає часу на те, щоб очолити ОСББ завжди знайдуться варіанти як навести порядок.
Більше про досвід роботи ОСББ «Набережна, 32» (найвищий будинок з ОСББ в м. Івано-Франківськ) та участь у програмах співфінансування читайте у розмові з головою правління - Сергієм Шевченком.
- Що стало причиною створення ОСББ «Набережна, 32»? Скільки квартир у будинку?
Наше ОСББ створено в квітні 2016 року. Ще до недавна у будинку було 62 квартири, але в кінці минулого року дві 5-ти кімнатні розділили помешкання на двокімнатні, тому зараз уже 64.
Чому створено ОСББ? Нам набридло платити гроші і не бачити куди ті гроші йдуть. Окрім того було купу проблем: не було води на верхніх поверхах, постійні проблеми з освітленням (коридори у будинку глухі, тому коли нема світла - у коридорах темно навіть у день), дах у будинку відремонтували, але все одно залишились деякі нюанси. На час створення ОСББ у нас ще працював Будинковий комітет. Найбільшою проблемою – були аварійні мережі. У підвалах постійно стояла вода, до наших квартир вода потрапляла із забрудненого підвалу і дірявих трубах. Через те, що вода застоювалась, у будинку стояв жахливий сморід. Найбільше запахів ішло на другий поверх, де жила наша Ганна Дмитрівна, яка нас тоді і об’єднала. По програмі ПРООН ми почали замінювати труби. Зараз мені шкода, що не має жодного фото з часу, коли ми спільно з чоловіками з усього будинку піднімали труби стоячи на балконах. Пам’ятаю, мешканці сусідньої 9-типоверхівки казали, що в той час вони заздрили нам білою світлою заздрістю, адже вони також мали ті ж самі проблеми, тай люди в будинку жили такі ж як і у нашому. Тільки от у них не було ініціаторів, а в нас булла Ганна Дмитрівна, яка і нас об’єднала і це дало поштовх до всього іншого. Ганна Дмитрівна була головою Будинкового комітету у нашому будинку, коли ж створювалось ОСББ, то його очолити запропонували мені.
- Чи багато мешканців будинку були проти створення об’єднання?
Як таких мешканців проти не було. Єдине що, так це на зборах виникло питання стосовного того, що якщо виділити кошти для зарплати сантехніку, бухгалтеру та іншим працівникам, тоді які кошти залишаться на ремонті роботи? Ми створювали будинок не для того, щоб комусь платити зарплату, тому ще при створенні ОСББ я відмовився від зарплати і досі працюю на громадських засадах.
У нас всі договори укладаються і оплачуються по факту виконаних робіт. У нас не має жодного працівника, який отримує зарплату щомісяця за начебто виконану роботу. Коли ми бачимо, що у будинку потрібно щось відремонтувати чи обслужити - ми знаходимо відповідного спеціаліста. Єдиний випадок коли ми укладали угоду, - так це минулого опалювального сезону був укладений договір з ДМП «Івано-Франківськтеплокомуненерго» і платили їм за обслуговування. Всім будинком ми платимо за електрику, за сантехніку та ін. Чудово співпрацюємо з ТзОВ «Пасічна ІФ». Наприклад, коли забивалась каналізація у підвалі, то працівники фірми приїжджали на виклик, ми оплачували за надану послугу і проблема вичерпувася.
Були нюанси по роботі домофонної служби. На початку створення ОСББ ми хотіли відрегулювати сплату послуги, але компанія яка надавала дану послугу не захотіла зі мною розмовляти на цю тему. Ми в будинку зібрались, обговорили це питання і відмовились від їхніх послуг. Зараз ми сплачуємо за домофон тільки у випадку, коли щось поламається і потрібно виконати якісь ремонтні роботи. Це буває раз на кілька років. Тобто ОСББ взяло на себе загальне обладнання, яке ми обслуговуємо, а мешканці нічого не платять. Ремонтні роботи виконуються за рахунок внесків за обслуговування будинку.
- Що вдалось зробити за час роботи ОСББ «Набережна, 32»?
Після оформлення ОСББ «Набережна, 32» та усіх документів ми взялись за освітлення. У нас були світильники на усіх поверхах, але з метою економії ми закупили панелі з акустичним датчиком освітлення , який спрацьовував на звук. Але окрім руху людського тіла, датчик спрацьовує на рух ліфта, це веде до більших витрат електроенергії. Зараз ми переходимо на кнопки: заходиш у коридор – натиснув кнопку – на 1хв. микається світло. Потрібний ще час – можна додатково увімкнути кнопку. Ці роботи з економії електроенергія я побачив на прикладі ОСББ «МАРЕ», які в такий спосіб в місяць економлять в п’ять разів. Щоб зекономити, потрібно дивитись всюди, де зайве «горить». У нас «горіло» в ліфтових холах, ми купили датчики, до речі одеського виробника. Тепер у нас світло загоряється тільки коли хтось заходить та виходить з ліфта чи квартири.
Далі ми взялись участь у міських програмах щоб замінити ліфти. Першою ми замінили кабіну малого пасажирського ліфта і провели реконструкцію схеми управління - ці роботи виконувались завдяки конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самоврядування. Потім подали на програму співфінансування на заміну редуктора.
Також ми провели енергоаудит будинку. Починаючи з 2016 року ми почали користуватись програмою «теплі кредити», щоб утеплити будинок. Ми провели заміну вікон та дверей, адже готуємо будинок під індивідуальне електроопалення. Розкажу трохи про «теплі кредити». Минулого року нам з державного бюджету відшкодували 197 тис.грн. з 371 тис.грн. кредиту, і міський бюджет - 20%. Тобто люди фактично заплатили трохи більше 70 тис.грн. Після першого теплого кредиту люди підходили до мене і питали: «Сергій Борисович, а коли ми будемо за двері платити?» Я пояснював, що ми ж щомісяця платимо внески та платежі, і нічого додатково на той час не потрібно було виплачувати. Перший рік мешканці не відчули ніякого дискомфорту від «теплого кредиту», у наступному році – ніяких питань не було, цього ж року був ажіотаж, адже за умовами цьогорічного «теплого кредиту» проводити заміну вікон можна уже квартирах (кредит на заміну вікон бере ОСББ, а кожна квартира індивідуально сплачує за заміну вікон у своїй квартирі). Чим відрізняються теплі кредити відносно попередніх років, так це тим, що цього року «теплі кредити» надають не окремим квартирам, а квартирам в будинках яких створено ОСББ.
- Як відбувається процес прийняття тих чи інших рішень?
Знаєте, одного разу мешканка нашого будинку обурилась, чому я роблю євроремонти за її гроші. Я пояснив, що це не її гроші, а зекономлені гроші цілого будинку. Ми створили резервний фонд і отримали гарні відсотки від депозиту. Також частину грошей виділило місто. На ці гроші ми і проводили ремонт у ліфтових холах. На той час мешканцям не потрібно було більше нічого доплачувати. Більше питань стосовно таких робіт до мене не було.
У січні минулого року ми прийняли рішення відмовитись від централізованого теплопостачання. Для цього, як я вже казав ми почали утепляти місця загального користування. Раніше у зимовий період біля дверей квартир був такий же самий мороз, як і на вулиці. Ми провели заміну всіх дверей та вікон, які взимку наскрізь продували. На сьогодні ми все утеплили та підготувались до відмови від централізованого опалення. У будинку немає газу, вся система опалення має складний механізм і тепло в квартири потрапляє розбалансовано. Починаючи з 2012 року ми почали шукали альтернативу. За цей час ми розглянули кілька варіантів, мешканці деяких квартир уже придбали обладнання для індивідуального опалення (це і панелі, і котли). Зараз нам вдалось навіть домовитись про придбання панелей вітчизняного виробника за доступною ціною. Цими панелями я вже пробував користуватися, адже всю цю процедуру потрібно було спробувати на собі.
Ми ще минулого року планували відключатися від централізованого теплопостачання, але не отримали вчасно всіх документів. І знаєте, можливо це й на краще, адже за цей рік ми довели ремонт мереж до чудового стану і тепер я впевнений, що все буде добре. Тим більше в Рівному є багатоквартирний будинок (новобудова), яка подібними панелями уже опалюється шість років. Тобто є вже досвід цілого будинку.
- Як Ви вважаєте, чи повернувся б Ваш будинок до попередньої форми управління?
Однозначно – ні. Ми просто собі не уявляємо, щоб знову був такий стан в коридорах, підвалах – ні. Я завжди кажу, що ми всі разом працюємо для того, щоб перетворювати наш будинок у будинок в якому хочеться жити. Минулого року у нашому будинку продалось три квартири. Це не може не радувати, адже цей факт свідчить про добрий стан усього будинку.
- Які нові ідеї та плани роботи в ОСББ «Набережна, 32?
Якось я прочитав, що у вишиванках закодовані імена людей. Тоді в мене з’явилась ідея нанести імена найстарших мешканців поверху на балкони у вигляді орнаменту. Скажу більше, я вже навіть робив приблизну схему та план візерунку. Послуги професійних художників нам зараз непокишені, тому хочемо обговорити цю ідею із керівниками професійних навчальних закладів, які готують фахівців відповідних професій і яким була б цікава така практика.
- Порада для тих, хто ще не створив ОСББ
Побажаю в першу чергу – поважати себе. Потім подумати добре про те, що ви таки власники свого житла: не тільки квартири, а того ж таки коридору, ліфта, сходової. Щоб виникало бажання підтримувати чистоту та порядок і в під’їзді, і на сходовій, і взагалі в цілому будинку. Ще хотілося б, щоб мешканці менше витрачали грошей на електроенергію та газ. Але тут важливе розуміння: щоб були результати – треба піднятись і почати щось робити. Навіть коли в тебе немає часу на те, щоб очолити ОСББ завжди знайдуться варіанти як навести порядок. В Івано-Франківську зараз створена Асоціація ОСББ, там завжди підкажуть як і що зробити. Але коли у вашому будинку створене ОСББ – ти і твої сусіди є господарями свого будинку. Ви контролюєте фінанси, якість робіт і все, що відбувається у вашому помешканні.